De handleiding in 5 hoofdstukken

'Het Geheim van de Overheidswebsite' is een praktische handleiding om een website toegankelijk te maken en houden. Het boek helpt webprofessionals om vanuit een eigen visie ambities te formuleren, om die vervolgens terug te laten komen bij de ontwikkeling van de website. Daarbij staat steeds de bezoeker centraal. Hoe richt je een webredactie in, hoe produceer je begrijpelijke content en hoe meet en veranker je de kwaliteit van je website? Dit boek geeft je daar in 5 hoofdstukken antwoord op.

Bestellen Download proefhoofdstuk

 

H1. Het probleem van de overheidswebsite

Internet gaat niet over techniek of aansluitingen, maar over mensen. Mensen die met elkaar in contact staan en hun zaken regelen of hun mening geven. Logisch dat de overheid optimaal gebruik wil maken van de mogelijkheden die internet biedt om te communiceren met inwoners. Dan moet de inhoud wel voor iedereen toegankelijk, bruikbaar en relevant zijn.

H2. De logica van een heldere visie

Botsende logica’s zorgen voor discussie over wat wel of niet geschikt is voor publicatie op het web. Jij als webprofessional moet op zoek naar het gemeenschappelijke doel: de bezoeker. Stel de klant centraal en niet de content. Formuleer je visie en vertaal die naar de website. Benoem wat jouw website uit wil dragen en welke functie centraal staat. Laat zien dat de website een middel is om de gedeelde ambitie in je organisatie te realiseren.

H3. Organisatie van een professionele webredactie

Wie een toegankelijke website met kwalitatieve content nastreeft, moet het webbeheer in de organisatie goed regelen. Maar hoe organiseer je de webredactie, borg je kwaliteit en zorg je ervoor dat je de juiste man of vrouw op de juiste plek krijgt? In dit hoofdstuk lees je hoe het - wel en niet - moet.

H4. Schrijven voor het web, zo doe je het goed

Bezoekers van je website zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Met een belangrijk verschil: zij weten meestal niet zo goed wat je organisatie doet en kan. Of hebben moeite met ingewikkelde teksten. Of werken met een oude computer of juist met een moderne telefoon met internet. Of ze missen de informatie op afbeeldingen omdat hun browser die niet laat zien of omdat ze blind zijn. Hoe je het ook wendt of keert: in alles wat je publiceert, neem je de bezoeker als uitgangspunt en niet zoals het intern of door “de techniek” is geregeld. Hoe je dit doet? In dit hoofdstuk laten we dat zien en leiden we je langs de Webrichtlijnen die voor jouw werk relevant zijn.

H5. Met testen ben je nooit klaar

Een website is geen project, het is een proces. Je website testen is dus ook niet iets dat je één keer doet vlak voordat je website live gaat: als de site continu in ontwikkeling is, zul jij continu moeten bijsturen. Inspelen op in- en externe veranderingen, en kwaliteit doorlopend meten. Alleen dan verzeker je je van een website die vindbaar, toegankelijk, gebruiksvriendelijk, begrijpelijk én houdbaar is, en waar mensen graag terugkomen.